“Ca să fii dascălul altora, trebuie să fi fost tu însuți ucenic, destulă vreme!” – proverb latin
Doar
atunci vom reuși să-i formăm pe alții, când ne-am desăvârșit pe noi
înșine. Altfel, nu putem pretinde disciplină, perseverență, rezultate.
M-am îngrijit ca mai întâi să-mi formez eu o cultură. Și încă n-am terminat, fiindcă la rându-mi, mă formez în continuare.
Am citit ca să cunosc, ca să trăiesc, ca să pot din ceea ce am simțit și-am devenit citind, să transmit mai departe.
Copiii
imită. Și-atunci, cel mai bun lucru care ne rămâne de făcut este să le
oferim exemplul personal și să ne asigurăm că pe acel model, ei înșiși
se vor putea construi frumos și sigur.
Cred și mi se demonstrează zilnic în activitatea mea că
atunci când îți propui ceva, imposibil să nu se realizeze. Măcar o parte
din ceea ce ți-ai propus, iar acea parte să constituie un punct de
plecare spre ceea ce urmează să realizezi.
Marea
noastră greșeală este că așteptăm realizări, rezultate dintr-o dată.
Greșim! Ar trebui să ne bucurăm de fiecare reușită, impuls, oricât de
mici ar fi acestea. Fiindcă cu pași mărunți, dar siguri, se construiesc
lucrurile mari, care contează cu adevărat.
De
aceea, trebuie multă răbdare și dragoste în ceea ce faci, iar acea
dragoste să o simtă și cel de lângă tine, cel cu care lucrezi și din
partea căruia ai unele așteptări.
Ca mentor ai un rol foarte important în formarea discipolului și în același timp, o mare răspundere.
Trebuie
să ai mereu conștiința faptului că răspunzi de formarea, respectiv,
ghidarea acelei persoane și că uneori rolul acesta nu este ușor, mai
ales dacă la un moment dat va rezulta că ai avut o contribuție decisivă
în ceea ce privește parcursul în viața cuiva.
Ai datoria de a cunoaște nevoile celuilalt, pentru a găsi cea mai potrivită abordare în ceea ce-l privește.
Acest
lucru te va ajuta să selectezi cu atenție informațiile pe care dorești
să le transmiți, care este modalitatea potrivită pentru transmiterea
acestora, care ar putea fi exemplele potrivite care ar putea însoți
aceste informații. Și este important ce deprinderi îi formezi celuilalt,
ce trezești în el.
De asemenea, este foarte
important să știi care sunt momentele cheie în care poți face apel la
capacitățile de gândire ale discipolului, în vederea dezvoltării
gândirii sale logice, dar și a cunoașterii celei mai potrivite metode
pentru a realiza acest lucru.
Din postura de
mentor ai datoria de a-ți reactualiza tu însăți informațiile, deoarece
informația corectă și reactualizată dovedește interesul și implicarea ta
în actul de formare al discipolului.
Să nu uiți
niciodată că înainte de a fi mentor, tu însăți ai fost discipol! Trebuie
să fi responsabil în ceea ce privește formarea discipolului și să te
bucuri de pașii mici pe care îi face acesta. Pentru că acești pași
mărunți îl vor crește ca om și-l vor ajuta să devină!
- lucrare pentru Simpozionul Național Mentor și Discipol - 28 noiembrie, jud. Timiș
No comments:
Post a Comment