Nadina

Nadina

Tuesday 3 February 2015

ÎNAINTE DE-A FI MENTOR, AM FOST DISCIPOL!

“Ca să fii dascălul altora, trebuie să fi fost tu însuți ucenic, destulă vreme!” – proverb latin

Doar atunci vom reuși să-i formăm pe alții, când ne-am desăvârșit pe noi înșine. Altfel, nu putem pretinde disciplină, perseverență, rezultate.
M-am îngrijit ca mai întâi să-mi  formez eu o cultură. Și încă n-am terminat, fiindcă la rându-mi, mă formez în continuare.
Am citit ca să cunosc, ca să trăiesc, ca să pot din ceea ce am simțit și-am devenit citind, să transmit mai departe.
Copiii imită. Și-atunci, cel mai bun lucru care ne rămâne de făcut este să le oferim exemplul personal și să ne asigurăm că pe acel model, ei înșiși se vor putea construi frumos și sigur.
 Cred și mi se demonstrează zilnic în activitatea mea că atunci când îți propui ceva, imposibil să nu se realizeze. Măcar o parte din ceea ce ți-ai propus, iar acea parte să constituie un punct de plecare spre ceea ce urmează să realizezi.
Marea noastră greșeală este că așteptăm realizări, rezultate dintr-o dată. Greșim! Ar trebui să ne bucurăm de fiecare reușită, impuls, oricât de mici ar fi acestea. Fiindcă cu pași mărunți, dar siguri, se construiesc lucrurile mari, care contează cu adevărat.
De aceea, trebuie multă răbdare și dragoste în ceea ce faci, iar acea dragoste să o simtă și cel de lângă tine, cel cu care lucrezi și din partea căruia ai unele așteptări.
Ca mentor ai un rol foarte important în formarea discipolului și în același timp, o mare răspundere.
Trebuie să ai mereu conștiința faptului că răspunzi de formarea, respectiv, ghidarea acelei persoane și că uneori rolul acesta nu este ușor, mai ales dacă la un moment dat va rezulta că ai avut o contribuție decisivă în ceea ce privește parcursul în viața cuiva.
 Ai datoria de a cunoaște nevoile celuilalt, pentru a găsi cea mai potrivită abordare în ceea ce-l privește.
Acest lucru te va ajuta să selectezi cu atenție informațiile pe care dorești să le transmiți, care este modalitatea potrivită pentru transmiterea acestora, care ar putea fi exemplele potrivite care ar putea însoți aceste informații. Și este important ce deprinderi îi formezi celuilalt, ce trezești în el.
De asemenea, este foarte important să știi care sunt momentele cheie în care poți face apel la capacitățile de gândire ale discipolului, în vederea dezvoltării gândirii sale logice, dar și a cunoașterii celei mai potrivite metode pentru a realiza acest lucru.
Din postura de mentor ai datoria de a-ți reactualiza tu însăți informațiile, deoarece informația corectă și reactualizată dovedește interesul și implicarea ta în actul de formare al discipolului.
Să nu uiți niciodată că înainte de a fi mentor, tu însăți ai fost discipol! Trebuie să fi responsabil în ceea ce privește formarea discipolului și să te bucuri de pașii mici pe care îi face acesta. Pentru că acești pași mărunți îl vor crește ca om și-l vor ajuta să devină!

 - lucrare pentru Simpozionul Național Mentor și Discipol - 28 noiembrie, jud. Timiș

No comments:

Post a Comment