Constatăm cu uşurinţă, dar şi cu o mare greutate în suflet, faptul
că lectura s-a devalorizat. Această problemă a fost semnalată atât în
şcoli, cât şi consemnată de către specialişti în nenumărate statistici.
Statisticile
sunt îngrijorătoare atât pentru dascălii de limba şi literatura română,
cât şi pentru cadrele didactice care predau alte discipline.
Îngrijoraţi ar trebui să fie şi părinţii,preocupaţi chiar de valorificarea timpului liber a propriilor copii.
În
ochii copiilor lectura a devenit perimată. Fie că nu mai sunt
interesaţi, fie că nu sunt în tendinţe cu colegii lor, un fapt cert este
acela că lectura pierde teren în faţa tehnologiei: tableta,telefoanele
de ultimă generaţie cu diverse aplicaţii, care tind să fie mai atractive
decât cartea-obiect.
Cu toţii facem constatări,
realizăm statistici,dar nu trebuie să pierdem din vedere faptul că
trebuie să luăm măsuri pentru a remedia această problemă care este, de
fapt, problema unei societăţi: depărtarea de lectură, pierderea din
vedere a importanţei acesteia.
Efectele sunt imediate şi uneori iremediabile:cazuri tot mai dese de analfabetism, carenţe în exprimare şi scriere.
Un
vocabular deficitar duce la exponenţi cu grave probleme de cultură în
diferite generaţii, iar unii se pot confrunta chiar cu o viziune
superficială asupra lecturii, asupra elementelor de limbă care sunt
însuşite eronat şi care pot cauza deprinderi, respectiv competenţe de
comunicare deficitare.
Există diverse metode de a
atrage copilul spre lectură. Din propria mea experienţă, voi detalia
câteva abordări în această privinţă:
1. Cercul de lectură
Existenţa unui cerc de lectură va stârni mereu curiozitatea, chiar şi pe cea a celui mai dezinteresat copil.
Cadrul
stabilit trebuie să fie unul atractiv. Noi am folosit biblioteca
comunei, care este şi casă memorială a unui scriitor,ceea ce a făcut
cadrul deosebit şi familiar.
Orele noastre de lectură şi discuţiile iscate în cadrul acestora se desfăşurau întotdeauna la o ceaşcă de ceai.
La
început au venit doar fetele. Pe parcurs,împinşi de curiozitate, au
început să vină şi băieţii şi chiar au rămas fideli cercului de lectură.
A
fost o activitate prin care simt că i-am câştigat de partea lecturii,
fără a-i obliga şi care cu timpul va deveni o necesitate, dacă nu parte
din existenţa lor.
2. Bibliotecarul dedicat
Timp de un an de zile am funcţionat ca bibliotecar în cadrul Centrului de Documentare şi Informare.
Mi-am început activitatea de bibliotecar puţin neîncrezătoare, deoarece mai nimeni nu călca pragul bibliotecii.
A fost nevoie de multă răbdare şi de promovarea bibliotecii în cadrul orelor de limba şi literatura română.
Unii
şi-au făcut fişă la bibliotecă doar de formalitate, alţii veneau de
dragul domnişoarei bibliotecar, dar existau şi cei din categoria
elevilor studioşi care îmi împărtăşeau chiar şi impresii din lecturile
lor.
Cu timpul, grupurile s-au uniformizat , iar cei
care existau în fişă doar ca formalitate au fost înlocuiţi de copii
dornici să cunoască cât mai multe, să ajute la bibliotecă, să se implice
în proiecte şi am ajuns să ne împărtăşim reciproc impresii despre
cărţile citite.
A fost un sentiment minunat,
inclusiv faptul că biblioteca devenise pentru ei cadrul în care se
regăseau. Acelaşi sentiment mă încearcă şi astăzi, când după trei ani de
la acea experienţă, sunt mulţi elevi care nu m-au dat uitării şi mă mai
aşteaptă la bibliotecă, deşi nu e un lucru realizabil, eu
nemaifuncţionând în acea unitate. Uneori, îmi cer recomandări în
privinţa lecturilor, recomandări pe care le ofer cu multă dragoste.
3. Dăruieşte o poveste
O
altă experienţă frumoasă a constat într-o întâlnire săptămânală în
cadrul căreia câte un elev ne împărtăşea subiectul unei cărţi citite, ne
oferea impresii personale în urma lecturii, după care urma întotdeauna o
mică dezbatere pe marginea cărţii prezentate.
Nu
există ocazie în care să nu pledez pentru carte, pentru cartea-obiect
din librărie sau bibliotecă şi mă declar nespus de fericită că există
acele persoane cărora, la solicitare, le pot reactualiza permanent lista
de lecturi.
Sunt fericită că există şi aceste minţi
strălucite– dragii mei elevi – cu care împărtăşesc bucuria şi farmecul
lecturii. Ar fi idealist să spun că iubesc cu toţii lectura, însă o
parte din ei au atins acel punct, iar ceilalţi încearcă să ţină pasul.
Sunt
fericită când reuşesc să mă delectez seara cu o carte, să adorm cu
aceasta pe buze şi-n suflet. Sunt un om idealist şi am credinţa că lumea
– deşi în mare parte informatizată – nu va risipi niciodată clipele ce
îi sunt date cu ea însăşi: ataşamentul de lectură, de carte,foşnetul
paginilor, mirosul unei cărţi vechi...
No comments:
Post a Comment